Hvis du har fulgt med vores unboxing på Instagram, så har du nok set at vi har modtaget en bunke nye fra Lamberths Forlag som anmeldereksemplar. Vi er pt i fuld gang med at læse bøgerne og denne bog er en af dem vi har læst færdig.

Sundhed og motion

Bogen ”Har du det godt? – Om sundhed og motion” tager faktisk fat i et relevant emne her. Dog er den måske lidt anderledes end man lige tror, da det ikke er et opslagsværk, men en informativ billedbog med en lille historie.
Hver side er spækket med en masse fine illustrationer og kort beskrivende tekst. Bogen handler om fem venner, der alle sammen træner på samme svømmehold: Flying Sharks. De er alle ved at træne sig til den store svømmekonkurrence. Som læser følger man de fem venner og lærer om hvorfor det er godt at passe på kroppen og holde hjernen i gang. Der bliver fortalt vigtigheden af fx at huske dykkerbriller og andet udstyr (som cykelhjelmen når man skal cykle). Der bliver også forklaret hvorfor det er vigtigt at huske, at strække ud før man går i gang med træningen. Samtidig lærer man også hvordan man skal være en god holdkammerat og støtte de andre. Når de skal have frokost, så lærer man også vigtigheden i en god, sund og nærede madpakke – samt hvorfor man skal huske at spise efter man har været til træning.

Hvorfor bogen er vigtig

Det er vigtigt at lære vores børn, hvordan kroppen virker og hvad vi skal gøre for at passe på den. Derfor er det vigtigt med motion og god kost. Bogen fortæller disse ting på en sjov måde. På en af siderne kan man se en tegning af kroppen og hvordan organerne ser ud. Det var meget interessant for Jason at se på det og stille spørgsmålstegn til hvad tingene var. Han fortalte, at det var det mest interessante i bogen, da vi snakkede omkring bogen efter vi havde læst den færdig. På de sidste sider finder man også et opslagsværk, hvor man får svar på hvad de forskellige ord betyder.
Både Morten og jeg har læst bogen for ham. Bogen egner sig fra 5-7 år.

Hvad vi synes om bogen

Bogen præsenterer børn for et aktivt liv i et sprog som de kan forholde sig til. Og introducerer dem for vigtigheden i at være aktiv. Det hele er fortalt ud fra en hverdag som børn kan forholde sig til, og oven i købet motiverer dem til at søge det aktive liv, da det viser det sjove og sociale aspekter der kan være, som børn ofte selv søger. Vi giver derfor bogen 4 ud af 5 stjerner. Bogen får 4 ud af 5 stjerner fordi den præsenterer at sport er sjovt osv., men går ikke så meget i dybden med vigtigheden.

Har du det godt? - Om sundhed og motion
Illustrator: Scot Ritchie
Published: 10-12-2021