Læs 20 minutter om dagen: Løven og musen og 6 andre fabler, du selv kan læse” fra Gad er et af Jasons absolut yndlingsbøger i denne genre. Vi har haft glæde af den fra dag et. Det var lidt et sats, dengang jeg købte bogen, da Jason lige var fyldt 3 år. Bogen anbefales fra skolealderen, hvor barnet selv kan være med til at læse. Men da jeg skimtede bogen igennem, så vurderede jeg, at historierne burde være forståeligt for ham. Da jeg kom hjem med bogen, fik han bogen læst højt af Morten og han var meget nysgerrig og betaget af de søde illustrationer. Det næste lange stykke tid gik med, at han ville have historierne læst hver dag inden sengetid. Her havde han også allerede valgt nogle favoritter.

Fabler der kan læses igen og igen

Bøger med en god historie og morale er altid en god idé. Det er lærerigt for barnet. Det tager ca. 20 minutter at læse og bogen indeholder også en forældreguide omkring læsning, moralen i historien og samtaleemner med barnet efter man har læst en historie. Som nævnt så henvender bogen sig fra skolealderen, men jeg kan anbefale den fra 3 år. Barnet kan selvfølgelig ikke være med til at diskutere moralen og etikken i så tidlig en alder, men det er nogle små søde historier der stadig gør barnet nysgerrig og bringer nogle spændende samtaleemner frem. Bogen egner sig især til forældre, der måske kan have svært ved at have ved at stille de rigtige spørgsmål og finde relevante samtaleemner, da den netop hjælpe med den del. Så det er helt klart en fordel for dig der først skal til at starte med højtlæsning og historier med morale, samt når du skal støtte dit barn i at lære at læse (til de ældre børn). Som du også kan se på nedenstående billeder, så er der faktisk ikke så meget tekst på hver side – det gør det nemt og overskueligt at komme igennem historierne.

Udviklingen igennem tiden

Jason er snart 5 år og vi læser bogen stadig. Især på det seneste er han blevet rigtig glad for den, da eventyrhistorier og fabler har stor interesse lige nu. Han vil gerne lytte til historierne igen og igen. Det er også spændende at se udviklingen fra da han fik bogen som 3-årig og nu. Samtaleemnerne og spørgsmålene er på et helt andet niveau og der kommer nogle andre konklusioner og spørgsmål nu.

Vurdering af bogen

Vi giver bogen 5 ud af 5 stjerner, da vi synes bogen er fantastisk og et must-have på hylden! Det er af alle de grunde beskrevet overover. Det er især et kæmpe plus med forældreguiden og at man har valgt at tage udgangspunkt i fabler. Det er skønt med bøger hvor børn kan lære noget af og man har derefter et samtaleemne.

Læs 20 minutter om dagen: Elefanter og 6 andre spændende dyr, du selv kan læse om

Der er kommet en ny bog i serien – denne gang er det “Læs 20 minutter om dagen: Elefanter og 6 andre spændende dyr, du selv kan læse om“. Vi har endnu ikke læst den, men vi glæder os til den og regner med der med garanti kommer en anmeldelse af den her!

Har du læst nogle af bøgerne? Du må meget gerne dele din oplevelse i kommentarfeltet.